måndag 2 juni 2014

Englagård - en Superkurshelg


Denna helg har jag varit på Englagårds Livszentrum och deltagit i deras superkurs. Det är en intensiv, komprimerad upplevelse av allt (nästan) som Englagård kan erbjuda i separata kurser. Allt från eget företagande, skapa appar, skriva E-bok, attraktionslagen till meditationer, healing och intuitionsövningar.

Jag och två vänner landade på Hallsbergs tågstation på fredagseftermiddagen och plockades upp av gårdens limousine. Det var första gången för mig att åka limousine och inget jag hade väntat mig att få uppleva i samband med en kurshelg i andlighet precis, men väldigt gulligt att bli behandlad som en celebritet, som vi ju alla är inners inne - någon att celebrera och fira livets alla dagar!

 En kvart senare är vi framme på gården som ligger väldigt vackert ute på landsbygden vid en sjö och en fantastisk, välskött trädgård med fontäner. Vi tas emot och installerar oss i våra rum. Superkursen är väldigt billig. Den kostar idag 498 kr, om man som jag väljer ett flerbäddsrum a lá vandrarhem. Mina vänner betalade extra för att få singelrum. Man kan hyra sängkläder eller ta med egna. Allt annat ingår: frukost, lunch, middag och kvällsfika. Det serveras vegetarisk mat med mycket bönor, sallader, soppa till lunch och grytor till middag med ris eller pasta, denna helg. Jag hade inte lika mycket att välja på som de som äter allt, men bad om alternativ till mjölken vid frukosten att ha till gröten och de hade sojamjölk. Man kan innan ankomst uppge om man har allergier eller så, vilket jag inte gjorde. Jag blev mätt i alla fall men valde bort sånt som ägg, ost och mjölk.

Efter middagen började programmet med presentation och upplägg. Skaparen av Englagård, Frank, satt med benen i kors i soffan i satsangrummet där alla kurserna/föreläsningarna hölls. Det märks att han har gjort det här i några år. Han är bekväm med situationen och växlar mellan humor och allvar och väver in anekdoter ur sitt eget liv fortlöpande genom alla sessioner han har. Vi fick skratta gott många gånger åt dråpliga händelser med deltagares pojkvänner som hotfullt kommit dit för att minsann bränna ner stället till att de sedan blev kvar och utbildade sig där. Hur han med en inre övertygelse och tro på att pengarna finns men han har inte hittat dem än har byggt upp Englagård och hur han själv har gått från att vara socialbidragstagare med skulder till ekonomiskt oberoende med flera andra rörelser och även en lägenhet i Las Vegas. Hur han har levt i dysfunktionella relationer till att leva i kärlek idag. Hur han genom synkronicitet letts från den ena personen eller platsen till nästa för att finna sitt kall och forma sitt liv till det överflöd han upplever idag på flera plan.

Sent på kvällen fick vi göra en övning i medialitet. Vi satt mitt emot någon vi inte känner och blundade och visualiserade en ljuspelare omkring oss. Vår ljuspelare gick sedan in i den andra personens ljuspelare och vi skulle uppfatta om någon annan fanns där. Frank sa så bra att om ni inte ser någon så fantisera att ni ser nån - Vem är det då? -Hur ser han ut? -Vad har han för budskap?... Jag är inte bra på den här typen av övningar vet jag eftersom jag varit med i en grupp som träffats två gånger i månaden sen i höstas, där vi bland annat tränat intuition med olika övningar. Jag har lättare att jobba med kort eller symboler som i astrologi. Men jag gav det en chans och "fantiserade" och upp dök en liten flicka på 10 år som skutta förbi och som gav mig associationer till Pippi Långstrump. Sen såg jag ett torp och en man som satt vid ett bord och skrev i en skrivbok. När frågan kom om vad han hade för budskap så visade mannen mig boken, han ville att den här kvinnan som satt mitt emot mig skulle ta över skrivandet och satsa mer på sin kreativitet. Jag hann läsa några rader på en dikt han skrev... Röd är kärlekens blomma, röd är min längtan, röd är sorgens.... Något sådant.
Sen när jag berättade för kvinnan om vad jag "fantiserat" så sa hon att hennes familj kom från ett torparsläkte, att de är släkt med konstnären/författaren Albert Engström och Astrid Lindgren (=Pippi) och att hon just har anmält sig till en kurs i skrivande av nåt slag (minns inte vad) och hennes favoritfärg är röd! Wow, vad det kändes coolt! Kanske var det stämningen och anonymiteten och meditationen, alla ametister i rummet och energin som vi alla bidrog med som höjde upp min egen energi så att jag inte bara såg blankt som tidigare?... Jag vet inte. Men häftigt var det!

Nästa dag började med en meditation före frukost och sedan ett kärt återseende för mig med Byron Katies "The Work", med sina frågor och vändningar på påståenden (Se min blogg om det här). Vi gick igenom en annan metod jag också kommit i kontakt med tidigare "Sedona-metoden". Det är ett sätt att vända motstånd/fastlåsning till flöde kanske man kan säga. En av frågeställningarna du kan ha hjälp av att använda är dessa tre frågor: -Skulle jag kunna släppa detta? (-Ja). -Skulle jag vilja släppa detta? (-Ja). -När? (-Nu). Du kan be någon annan läsa frågorna om och om igen i olika hastighet så att du inte hinner ifrågasätta ditt svar, eller läs in frågorna på mobilen och spela upp dem.

"Den galna kusinen" är den där inre kritikern vi alla bär med oss som ständigt sätter krokben och försvårar vårt liv. Frank berättar på ett underhållande sätt om allt den galna kusinen ställt till med i folks liv, hur kusinen ger dig dålig självkänsla och maler om hur dålig du är, hur tjock och ful du är, att du inte kommer att klara dig själv om du bryter upp ur ditt förhållande, att du inte är värd att ha råd med saker du vill göra, som får dig att tvivla på att du låst dörren när du gick hemifrån...  Kanske är det dags att säga upp den galna kusinen från sitt jobb?

En särskilt stark upplevelse var ett föredrag med en av Englagårds tidigare gäster som idag vänt sitt liv och bytt spår - en göteborgare som heter Rainer Fäger. Han berättade om sin väg till att få en ny kärleksfull och öppen relation med sin pappa, om kärleken med sin kvinna och den sorg det innebär att separera trots att man älskar varandra... Alla inklusive Rainer själv grät av hans intensiva och rakt ur hjärtat berättade historia! Såhär vill man verkligen uppleva ett bra föredrag! Han läste några dikter ur sin bok "Våga vilja flyga" som handlar om hans liv genom alla smärtsamma uppvaknanden och vägskäl som ledde honom till att bli författare och föredragshållare.

Sammantaget så gav helgen många exempel på saker vi gör som vi egentligen inte måste göra. Franks ord "Så gööör man inte!" ringar än i öronen... (Han påminner väldigt mycket om Jonas Gardell i mimik och ljud, så rolig är han!). Så gör man visst det, om man vill, är en bättre livsfilosofi som han vill förmedla. Gör det ditt inre driver dig till. Lyssna till både hjärtat och intellektet men stanna i mitten och ta ditt beslut utifrån det.
Jag rekommenderar varmt denna kursgård för alla som vill öppna sitt sinne en liten bit till och känna sig hemma med likasinnade!


Englagårds hemsida: Englagårds Livszentrum


Min andra blogg: "Springboard to heaven"







                                                                                                Namasté

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar